Następne wyzwanie. Cakper wyszukał animację, a ja zabrałem się do pracy. Tym razem rozwiązanie było stosunkowo proste. Przy drugiej próbie uzyskałem zamierzony efekt.
Podstawowy efekt:
Program: GIMP 2.2.x i dodatek GAP (GIMP Animation Package)
Linki do GAP i nie tylko.
Materiały: Kalejdoskop wykonany wg wspomnianego już tutka Kalejdoskop z wykorzystaniem GAP
Niezbędny skrypt: Settings... – Pozwala na zmianę ustawień animacji. Skrypt jest tutaj razem z instrukcją instalacji. Jest tam jeszcze jeden skrypt warty instalacji. Jego zastosowanie możesz zobaczyć w tutorialu Animowany avatar.
Jeśli nie masz ochoty tworzyć kalejdoskopu możesz pobrać ten z powyższego tutoriala.
Jeszcze jedna uwaga. Nie będziesz bezpośrednio używał dodatku GAP, a jedynie filtru Filter all Layers..., który instalowany jest razem z GAP.
1. Otwórz plik kalejdoskopu.
2. Z menu Obraz wybierz Tryb -> RGB. Plik kalejdoskopu to GIF więc zapisany jest w trybie indeksowanym co uniemożliwia właściwe użycie Filter all Layers....
3. Z menu Filtry wybierz Filter all Layers....
4. W oknie Select Filter for Animated Apply w okienku Search (Szukaj) wpisz map i kliknij Znajdź według nazwy (Search by Name).
5. W okienku wyników wyszukiwania zaznacz plug-in-map-object i kliknij w przycisk Zastosuj zmienne wartości (Apply Varying).
Otworzy się okno Odwzorowanie na obiekt.
6. W oknie odwzorowania w zakładce Opcje jako Obiekt docelowy ustaw Prostopadłościan.
7. Zaznacz funkcję Przezroczyste tło i Wyświetl szkielet.
8. W zakładce Światło ustaw Typ źródła światła na Bez światła.
9. W zakładce Ułożenie w opcji Obrót ustaw parametr Y na -45. Sześcian obróci się wokół osi Y o 45 stopni.
10. Parametr Z w opcji Obrót ustaw na -180.
11. Sprawdź nazwę najniższej warstwy w obrazie kalejdoskopu. Moja to: Ramka 1 (40ms) (combine).
12. W zakładce Prostopadłościan jest sześć rozwijanych menu nazwanych Obrazy na płaszczyznach prostopadłościanu w każdym z nich ma być ustawiona warstwa Ramka 1 (40ms) (combine) z pliku kalejdoskopu.
13. Kliknij Ok[/b] w oknie Odwzorowanie na obiekt.
Na pierwszej warstwie odwzorowany zostanie sześcian i wyskoczy okno powtórnego wywołania odwzorowania.
14. W okienku dialogowym Animated Filter Apply kliknij w Kontynuuj (Continue). Powtórnie otworzy się okno Odwzorowanie na obiekt.
Teraz konieczne jest wykonanie małych obliczeń. Musisz ilość stopni (360) podzielić przez liczbę klatek otwartej animacji. W przypadku tego tutka to 49. Od wyniku jaki uzyskasz odejmij 180. Zaokrąglasz uzyskany wynik do jednego miejsca po przecinku. Uzyskasz -172,6. Zapomnij o minusie, czyli masz 172,6. Zapamiętaj tę liczbę. Za chwilę będzie ci potrzebna.
15. W oknie odwzorowania w zakładce Ułożenie przesuń suwak Z w opcji Obrót na 172.6.
16. W zakładce Prostopadłościan we wszystkich sześciu płaszczyznach, w przypadku tego tuta, ustaw warstwę Ramka 49 (40ms) (combine) i kliknij Ok.
Na najwyższej warstwie odwzorowany zostanie sześcian i wyskoczy okno powtórnego wywołania odwzorowania. Trochę inne niż poprzednio, ale to nie istotne.
17. W okienku dialogowym Animated Filter Apply kliknij w Kontynuuj (Continue).
Teraz możesz iść na naprawdę długi spacer. Mój komputer ma procesor AMD Athlon(TM) XP 1500+ 1000MHz i 1024 pamięci, a męczył się z przeliczeniem odwzorowania pozostałych czterdziestu siedmiu warstw ponad godzinę. Nie obciążaj więc zbytnio swojej maszyny i zajmij się innymi sprawami Uśmiech.
18. Z menu Filtry wybierz Animacja -> Settings.
19. W oknie dialogowym ustaw prędkość wyświetlania klatek na 100.
20. Sposób wyświetlania na replace (zastąp) i kliknij Ok.
21. Zapisz plik w formacie GIF pamiętając o zaznaczeniu Zapisz jako animację w oknie eksportu.
...i to już koniec.
Offline